Dina synpunkter eller klagomål är viktiga för oss och hjälper oss att förbättra vår verksamhet. 1177 Vårdguidens e-tjänster använder en personlig inloggning där både du och vårdpersonal är..
Read more
Du och din mentor diskuterar dina mål och vägen fram till dem. Grillska, stockholm, välkommen på Öppet hus torsdagen den 3 maj mellan 18-20. Övning genom verkliga projekt...
Read more

Gyllene draken uppsala recension

gyllene draken uppsala recension

Det råder full aktivitet i det trånga köket. I hans poetiska lätthet och bitvis osentimentala komik vävs en berättelse samman om globalisering, gränser och människohandel. Affischbild: Klara G, teaterförlag: Colombine Teaterförlag, uppsala stadsteaters vision är att vara Sveriges främsta konstnärliga teater en ny typ av lokal scen med internationella samarbeten, och en central mötesplats där lokala och nationella angelägenheter kan iscensättas och bearbetas, en plats som ska skänka både stimulans. Villervallan i ensemblen blir en fin kontrast mot en lysande Jennifer Amaka Pettersson. gyllene - draken /. Ni vet - på ett sånt där utslätat, allmänasiatiskt ställe med långa menyer, någonstans i en europeisk storstad. På, uppsala stadsteaters lilla scen har regissören Viktor Tjerneld suddat ut realism och kroppslighet till förmån för en starkt stiliserad tolkning. Men det greppet förstärker också det utbytbara mellan figurerna, som kastas omkring över köns- och åldergränser. I lägenheterna ovanför serveringen bor det unga paret som ångrar att de valt varandra, pensionären som önskar han vore ung igen, flygvärdinnorna, en farfar, mannen vars fru träffat en annan, hallicken och traffickingoffret.

gyllene draken uppsala recension

Grundskolor uppsala karta
Kraftig explosion i uppsala
Singel uppsala

Plats: Uppsala, stadsteater, det ser ut som en tanke att den här samtida klassiker har premiär just den här helgen, när rätten till vård återigen seglat upp som ett migrationspolitiskt slagträ. Det som annars dominerar scenrummet är Niclas Lindgrens förkrossande ljuddesign, som placerar publiken mitt i den dunkande smärtan, mitt i det krasande ljudet av tänder mot metall. För här sitter en ung man och skriker med bultande käke i ett restaurangkök. Uppsättningen lever till stor del i texten, med sina uttalade scenanvisningar om "kort paus" som distanseffekter i mikroformat. Välkommen att recensera föreställningen: Premiär 10/2.00. Gyllene draken " vänds perspektiven upp och ned när män spelas av kvinnor och unga av gamla, och våra fördomar ställs på ända. Roland Schimmelpfennig är en av Tysklands mest spelade samtidsdramatiker och hans pjäser resurscentrum uppsala business park har satts upp i över fyrtio länder. Av, roland Schimmelpfennig Översättning: Ulf Peter Hallberg, regi: Viktor Tjerneld, scenografi kostym: Christian Albrechtsen. Det här är en drake utan synliga fjäll, och kanske har man gått ett steg för långt i det avskalade. Villervallan i ensemblen blir en fin kontrast mot en lysande Jennifer Amaka Pettersson - hon står stilla kvar i rollen som den unge mannen med tandvärk, som en hjärtskärande närvaro. Osentimentalt och bitvis komiskt om samhällets orättvisor.

gyllene draken uppsala recension

I Gyllene draken vänds perspektiven upp och ned när män spelas av kvinnor och unga av gamla, och våra fördomar ställs på ända.
Uplands nations Kulturnämnd bjuder in till denna termins första teaterbesök!